Restauratie kunstwerk Barbara Broekman

Inleiding

Door mijn kontakt met de kunstenares Barbara Broekman (Amsterdam, 1955), werd ik in 2016, door haar voorgedragen voor de restauratie van een kunstwerk van haar, dat aangekocht was door Houthoff-Buruma ( Advocatenkantoor aan de zuidas in Amsterdam).

Het betrof een “schetsboek”/ontwerp gemaakt door Barbara, van 5 aan elkaar gekoppelde doeken, ieder 220x 140 cm (hxb). Het totale kunstwerk is dus 7 meter breed.
Het materiaal is wit plastic opgespannen op spieramen, met daarop een collage van plaatjes en foto’s verlijmd, deels autobiografisch materiaal.

Doordat een koffiewagentje door één van de doeken gestoten was, was hier een flinke scheur in ontstaan.
Bij mijn onderzoek moest ik vaststellen dat de witte plastic vellen tamelijk gedegradeerd waren door de tijd (veroudering van circa 10 jaar) en “bros” waren geworden.

Ik heb Houthoff-Buruma geadviseerd om binnen een aantal jaren deze werken te laten doubleren.
Ik kreeg per omgaande de opdracht dat ik dit per direct mocht gaan doen.

De Restauratie

Alle plastic vellen zijn afgespannen van de spieramen en via een ‘transfer’ raam gedoubleerd op geweven dacron. (kunststof weefsel waarvan zeilen van zeilschepen worden gemaakt)

Ik heb voor dit doek gekozen, vanwege de ongevoeligheid voor vocht, de sterkte (weefsel) en de lange levensduur van het materiaal.

Als verlijming heb ik diverse proeven gedaan met een flexibel blijvende lijm, die goed hecht op kunststof / nylon/plastic.

De keuze is gevallen op polymax – standaard (wit) (leverancier: Bison). Deze lijm/kit hecht goed op o.a. kunststof. En omdat ikzelf daar tien jaar geleden een proef mee heb gedaan en gebleken is dat deze lijm nog steeds in redelijke tot goede staat is, is dit medebepalend geweest om deze toe te passen.

Om dat de plastic vellen aan de achterzijde al diverse “loslatingen” bleken te hebben (scheurtjes en opstaande stukjes plastic vel), heb ik dit eerst gerepareerd met witte papiertape (Neschen, zuurvrije papiertape P 90).

De lijm is met een fijne lijmkam opgebracht op de op het transfer-raam opgespannen dacron en vervolgens met een rubber roller vastgewreven op de achterzijde van het plastic vel van het kunstwerk(en).

Na droging zijn de doubleringen weer handmatig opgespannen op de originele spieramen. (met matige spannning).

Het Eindresultaat

Ter plaatse de opdrachtgever, in het personeels-restaurant van Houthoff-Buruma, zijn de 5 schilderijen weer aan elkaar gekoppeld en terug opgehangen.

Het ondersteuningsteam Kunst van Houthoff-Buruma.

Restauratie Atelier Picard is lid van de beroepsvereniging Restauratoren Nederland

en